19 nov Minder feedback en meer vertrouwen voor minder werkdruk en meer werkgeluk
De werkdruk in het onderwijs is hoog, wat leidt tot stress en onzekerheid bij veel leraren. Volgens Timothy Gallwey, bekend van zijn Inner Game-theorie, wordt stress verergerd door overmatige feedback die de interne kritische stem activeert. Zijn aanpak, gericht op het vergroten van zelfvertrouwen en intuïtief handelen, biedt oplossingen die de werkdruk kunnen verlichten door middel van neutrale observaties, ruimte voor experimenteren en het focussen op grotere doelen. Deze benadering zorgt voor een meer ontspannen werkomgeving waarin leraren hun potentieel optimaal kunnen benutten.
Stel je een leraar voor die elke dag opnieuw probeert het beste uit zichzelf en zijn leerlingen te halen. Na een intensieve les komt de feedback: “Je klassenmanagement kan beter,” “Je instructies zijn niet helder genoeg.” Deze kritiek, bedoeld om te helpen, weegt echter zwaar op hem. Hij voelt zich onzeker en begint elke handeling te overdenken. Hier komt het werk van Timothy Gallwey om de hoek kijken. Gallwey’s ‘Inner Game’-theorie toont hoe overmatige feedback een interne kritische stem activeert die prestaties belemmert. In plaats daarvan pleit hij voor vertrouwen, zelfreflectie en ruimte om te experimenteren. Door deze benadering ontstaat er rust, vertrouwen en ruimte voor groei – essentieel in het onderwijs.
Gallwey’s Inner Game-theorie biedt waardevolle inzichten in hoe overmatige feedback en gerichte instructies stress en onzekerheid kunnen veroorzaken bij leraren. Hij stelt dat ieder mens twee ‘zelven’ heeft: Zelf 1, de interne criticus, en Zelf 2, de intuïtieve, natuurlijke kant die handelt zonder constante zelfcontrole. Wanneer feedback te gericht is op details of fouten, wordt Zelf 1 geactiveerd en krijgt de overhand. Dit leidt tot zelftwijfel, stress en minder effectiviteit. In een onderwijssituatie kan een schoolleider die constant verbeterpunten benoemt, hoe goed bedoeld ook, zorgen voor spanning en een belemmering van de natuurlijke capaciteiten van een leraar.
Wat werkt volgens Gallwey?
- Neutrale observaties
In plaats van kritische feedback te geven, kan een schoolleider observeren en vragen stellen zoals: “Wat merkte je op aan de betrokkenheid van je leerlingen tijdens deze les?” Hierdoor ontstaat ruimte voor zelfreflectie, zonder de leraar te belasten met oordelen. Dit vermindert stress en stimuleert eigen inzicht. - Ruimte voor experimenteren
Gallwey benadrukt het belang van een omgeving waarin experimenteren mogelijk is. Voor leraren betekent dit dat zij nieuwe lesmethodes of benaderingen mogen uitproberen zonder angst voor afkeuring. Dit bevordert creativiteit en verlaagt de werkdruk doordat er minder angst voor fouten is. - Focus op zelfvertrouwen en motivatie
Door vertrouwen te tonen in de natuurlijke capaciteiten van leraren, groeit hun zelfvertrouwen. Dit betekent dat leidinggevenden en collega’s een ondersteunende, niet-oordelende houding aannemen. Leraren voelen zich hierdoor meer op hun gemak en ervaren minder stress. - Focus op het doel, niet op de details
Net zoals Gallwey voorstelt om de aandacht op grotere doelen te richten, kan dit in het onderwijs betekenen dat de focus ligt op betrokkenheid en leerdoelen van leerlingen in plaats van kleine details in de lesuitvoering. Dit helpt om de druk te verlagen en zorgt ervoor dat leraren zich kunnen richten op wat echt belangrijk is.
Conclusie
Door gebruik te maken van Gallwey’s Inner Game-benadering kunnen we de werkdruk in het onderwijs verlichten. Neutrale observaties, ruimte voor zelfontdekking en het bevorderen van vertrouwen dragen bij aan een werkomgeving waarin leraren hun natuurlijke potentieel kunnen benutten zonder te worden overspoeld door constante kritiek. Dit leidt niet alleen tot minder stress, maar ook tot betere prestaties en een meer ontspannen werksfeer.
Wil jij bij jou op school aan de slag met het verminderen van werkdruk? Wij maken een grondige analyse op maat, zonder kosten. We duiken in jouw situatie om helder in kaart te brengen waar je staat en waar de knelpunten zitten. Na onze analyse weet je precies waar je de eerste stappen kunt zetten om werkdruk te verminderen en werkgeluk te vergroten. Neem gerust contact met ons op.