Onderwijs dat telt – Meer dan taal en rekenen

Onderwijs dat telt – Meer dan taal en rekenen

Hoe doelgericht coachen werkdruk verlaagt en ruimte schept voor de complete ontwikkeling van leerlingen.

Leren is meer dan cijfers halen en diploma’s behalen. Het omvat ook emotionele groei, sociale vaardigheden, en de ontwikkeling van een eigen identiteit. Zoals ontwikkelingspsycholoog Nil Horoz (VU) benadrukt in haar onderzoek, leidt een eenzijdige focus op taal en rekenen niet alleen tot kansenongelijkheid, maar gaat het ook ten koste van de volledige ontwikkeling van het kind.

Tegelijkertijd kampt het onderwijs met een urgent probleem: werkdruk. Leraren willen bijdragen aan de totale ontwikkeling van hun leerlingen, maar worden gehinderd door overvolle agenda’s en administratieve lasten. Hoe doorbreken we deze vicieuze cirkel en geven we leraren de ruimte om onderwijs te bieden dat écht telt?

De uitdaging: werkdruk en verlies van focus

Leraren willen méér doen dan alleen voldoen aan toetsen en rapportageverplichtingen. Ze willen aandacht kunnen besteden aan de persoonsvorming van hun leerlingen, leerlingen begeleiden bij het ontwikkelen van emotionele en sociale vaardigheden en een leeromgeving creëren waarin kinderen zich veilig en gehoord voelen.

Helaas maken de huidige omstandigheden dit vaak onmogelijk. Werkdruk door administratieve taken, nakijkwerk en sturing op meetbare resultaten zorgt voor een gebrek aan tijd, focus en energie.

Gevolgen van werkdruk op het onderwijs

De werkdruk in het onderwijs leidt tot verschillende gevolgen, waaronder burn-outs, versnippering van focus door te veel nadruk op losse projecten en kortetermijndoelen en een verlies van persoonlijke aandacht voor leerlingen. Dat kan anders.

Wat als we de werkdruk van leraren verlagen door administratieve lasten en overmatige controle te verminderen? Wat als we hen meer ruimte geven om te doen waar ze goed in zijn: kinderen begeleiden in hun volledige ontwikkeling?

De oplossing: Doelgericht coachen

Doelgericht coachen is een methodiek die leraren ondersteunt in het begeleiden van zowel de kwalificatie als de persoonsvorming en socialisatie van hun leerlingen (ook wel bekend als de drieslag van Gert Biesta). Het helpt hen prioriteiten te stellen, efficiënt te werken en tegelijkertijd een omgeving te creëren waarin de volledige ontwikkeling van de leerling centraal staat.

De kernprincipes van doelgericht coachen zijn:

  1. Focus op persoonlijke groei: Stel doelen die aansluiten bij de behoeften en ontwikkeling van het kind.
  2. Efficiënte werkprocessen: Minimaliseer administratieve lasten door duidelijke kaders en praktische tools.
  3. Ruimte voor reflectie: Geef leraren en leerlingen tijd en middelen om te reflecteren op hun aanpak en de impact daarvan.

Bovendien heeft doelgericht coachen een positief effect op werkdruk. Door met een overzichtelijk systeem te werken worden administratieve lasten verminderd en kunnen leraren tijd besparen. Daarnaast zorgen heldere doelen voor meer focus en minder stress, waardoor er een betere balans tussen taken ontstaat. Dit geeft ruimte voor dat waar het onderwijshart van leraren weer van gaat kloppen: leerlingen ondersteunen en begeleiden in hun brede ontwikkeling.

Benieuwd hoe jouw school tijd kan winnen en ruimte kan creëren voor een bredere ontwikkeling van leerlingen? Neem dan vooral contact met ons op.

Deel binnen je eigen netwerk: