18 nov Werkdruk voor leraren: Hoe een eenvoudige formule de oplossing biedt voor werkdruk.
De toenemende werkdruk in het onderwijs vraagt om een frisse aanpak. Bij Klik Onderwijs hanteren wij Timothy Gallwey’s krachtige driehoek van:
- Presteren
- Leren
- Plezier
De werkdruk in het onderwijs kan overweldigend zijn, maar door te leren focussen op Presteren, Leren, en Plezier, kunnen leraren een gezondere balans vinden. Wanneer leren en plezier hand in hand gaan, ontstaat er vanzelf een omgeving waarin prestaties op een natuurlijke manier tot stand komen.
Deze formule biedt een effectieve manier om werkdruk te verlichten zonder concessies te doen aan de kwaliteit van het onderwijs. Het stellen van duidelijke, haalbare doelen speelt hierin een belangrijke rol. Hierdoor kunnen leraren hun aandacht richten op wat écht belangrijk is, in plaats van zich te laten overweldigen door eindeloze takenlijsten en administratieve rompslomp.
De Driehoek van Gallwey
De werkdruk voor leraren is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Leraren moeten hoge prestaties leveren, leerlingen optimaal begeleiden en tegelijkertijd administratieve taken afhandelen. Dit kan leiden tot stress en burn-out. Timothy Gallwey introduceerde een verfrissend perspectief dat helpt om dit te vermijden: hij wijst op het belang van het combineren van presteren, leren en plezier om de werkdruk te verminderen.
1. Presteren: Niet altijd perfectie
Leraren voelen vaak een enorme verantwoordelijkheid om alles goed te doen – niet alleen omdat ze willen presteren, maar ook omdat ze weten hoe belangrijk hun werk is voor de toekomst van hun leerlingen. Dit zorgt ervoor dat ze vaak door het vuur gaan om de beste lessen te geven, toetsen grondig na te kijken en elk kind optimaal te begeleiden. Dit diepe plichtsbesef kan echter leiden tot overbelasting, waardoor de prestaties juist afnemen.. Het is belangrijk om je te beseffen dat je prestaties niet alleen afhangen van wat je doet, maar ook van hoe je met interne obstakels zoals stress omgaat.
Door prestaties te zien als een proces van leerervaringen, wordt de druk verlicht en komt er meer ruimte voor voldoening en werkplezier.
2. Leren: Blijf zélf ontwikkelen
Leren is niet alleen voor leerlingen belangrijk. Leraren die zich blijven ontwikkelen, ervaren minder werkdruk. Een open houding ten opzichte van leren stelt leraren in staat om fouten en uitdagingen te beschouwen als kansen om te verbeteren in plaats van als obstakels. Het aanleren van nieuwe vaardigheden en uitproberen van andere manieren van lesgeven geeft leraren meer voldoening. Dit heeft een positief effect op hun leerlingen. Door zichzelf te ontwikkelen, nemen leraren meer controle over hun werk en wordt stress verminderd.
3. Plezier: Herontdek de passie voor het vak
Plezier is vaak het eerste dat verloren gaat als je het druk hebt. Maar plezier is wel een belangrijke factor in het verminderen van stress. Meer plezier zorgt voor betere prestaties en minder stress. Voor leraren kan het helpen om creatieve elementen in hun lessen te brengen en samen met collega’s projecten te doen die inspireren. Het vieren van kleine successen – zowel persoonlijk als met leerlingen – kan de positieve aspecten van het vak versterken. Wanneer plezier weer centraal staat, wordt de werkdruk vanzelf minder zwaar.
Het stellen van haalbare doelen
Het stellen van doelen is een krachtige manier om de werkdruk te verlichten. Doelen bieden structuur en geven ruimte aan groei. Voor leraren betekent dit dat ze zich kunnen richten op wat echt belangrijk is, in plaats van te worden overweldigd door eindeloze takenlijsten. Stel je voor dat je ⅓ van je tijd beschikbaar zou hebben. Waar zou je dan die tijd aan besteden? en waar zou je geen tijd aan besteden? En hoe dragen al die werkzaamheden bij aan het doel? Van de taken die niet bijdragen aan het doel zou je kunnen overwegen of je deze allemaal echt moet uitvoeren.
Daarnaast kun je door Duidelijke, Uitdagende en Haalbare (DUH) doelen te stellen je successen vieren. Hoe klein ook, dit helpt om de motivatie en het werkplezier hoog te houden. Door te focussen op kleine stapjes en deze te waarderen, kunnen leraren een positieve sfeer creëren die hen aanmoedigt om door te gaan.
Wil je meer weten over onze methoden en aanpak? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje op onze website.