Barbara Geestman

Foto Barbara Geestman

Expert en Coördinator

“Mijn naam is Barbara Geestman, ik ben coördinator en expert bij Klik. Mijn werk houdt in dat ik expert ben op het vakgebied leerdoelgericht lesgeven, coaching en transitie. Daarnaast heb ik een coördinerende rol ten opzichte van mijn mede experts en ga ik over de kwaliteit en doorontwikkeling van onze trainingen. Dit altijd vanuit de waarde en visie van Klik: om scholen verder te helpen in de transitie naar hun eigen vorm van leerdoelgericht onderwijs.”

Mijn passie voor onderwijs komt doordat ik, terugkijkend op mijn eigen middelbare schooltijd, nu kan constateren dat de manier waarop ik leerde niet overeenkwam met het schoolse systeem. Dit resulteerde uiteindelijk in diverse schoolwisselingen en een roerige middelbare schooltijd. Eigenlijk wist ik niet goed wie ik was en hoe ik tot bloei kon komen. Ik miste die docent die mij had kunnen helpen te groeien.

Klik Onderwijs tulpen

Na de middelbare school ben ik dus de lerarenopleiding gaan doen, waarna ik 27 jaar geleden ben begonnen als docent Nederlands op het Voortgezet Onderwijs.
Dit was heel leuk, maar ik miste de creativiteit. Als logisch gevolg daarvan ging ik al snel naast mijn werkzaamheden als docent Nederlands allerlei talentenjachten, toneelstukken en danscompetities organiseren op school. Toch bleef het kriebelen en dat is de reden waarom ik uiteindelijk ook expressie ben gaan geven. Binnen dit vak gaf ik onder andere drama, dans, beeldende kunst en fotografie en film. De liefde voor expressie ben ik nooit kwijtgeraakt en die creativiteit neem ik zeker mee in mijn trainingen. Cultuur verbindt, waar je ook bent en wat je ook doet.

 

Omdat stilstaan niet bij mij past, pakte ik steeds meer en andere rollen op binnen de school. Op een gegeven moment was ik meer bezig met de taken die ik kreeg, dan voor de klas staan.

 

Tien jaar geleden kreeg ik met tien andere docenten de unieke kans om een school op te richten. Deze pakte ik zonder aarzelen en met beide handen aan. Samen hadden we een verlangen naar hoe het onderwijs er volgens ons uit zou moeten zien en wat daarvoor nodig was. De visie die toen ontstond staat in de essentie voor mij nog steeds centraal: ik geloof erin dat iedere leerling recht heeft om zichzelf goed te kennen en zijn eigen krachten en talenten optimaal te kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het belangrijk dat je heel duidelijk overzicht en inzicht hebt in wie je bent, wat je kunt en wat je nog mag leren.

 

Dit op persoonlijk vlak, maar ook zeker ten opzichte van je vakken op school. Dit leerproces start en wordt geactiveerd door doelen, zodat je daar naar kunt streven en je daartoe kunt verhouden. Zo kun je keuzes en regie voeren over je eigen leren en zelf je route bewandelen daarheen. In mijn ogen leer je dan als leerling vaardigheden die je voor de rest van leven in je rugzak kunt stoppen en kunt inzetten waar nodig.

“Ik geloof erin dat iedere leerling recht heeft om zichzelf goed te kennen en zijn eigen krachten en talenten optimaal te kunnen ontwikkelen.”

Docenten hebben hier een cruciale rol in. Zij zijn degene die leerlingen in hun kracht kunnen zetten. Leren gaat altijd met vallen en opstaan en hoe mooi is het als docenten je daarbij kunnen ondersteunen en bemoedigen en het vertrouwen kunnen geven wat je nodig hebt. Het docentschap is een meesterschap en iedere docent heeft ook datzelfde recht om zich ten volle kracht te kunnen ontwikkelen.

 

Door een school te mogen oprichten vanaf het begin groeide ik als natuurlijk mee in mijn rol als docent, naar teamcoördinator, teamleider, directie en staf onderwijs en innovatie. Ik kreeg de de ruimte om mij te ontwikkelen en mijn eigen meesterschap te verkennen en verbreden. Ik zag vanuit de schoolpraktijk wat een verandering in een school allemaal teweeg brengt. Daarmee werd transitie voor mij een thema dat mijn onuitputtelijke interesse heeft gewekt en tot op de dag van vandaag nog steeds mijn eigen dagelijkse voer voor verandering is.

 

Vanuit mijn idealistische drijfveren dacht ik: hoe fantastisch zou het zijn als ik nu zoveel mogelijk scholen kan helpen in hun transitie naar hun ideale droomschool? Vanuit mijn huidige rol bij Klik als Expert is mijn doel, het ondersteunen van schoolleiders, docenten en leerlingen, nu ook bereikbaar. Ik ben dankbaar dat ik zelf met mijn voeten in de klei heb gestaan en vanuit die ervaring vrij snel kan doorgronden waar de unieke ondersteuningsbehoefte van een school ligt. Daarnaast is het heel fijn dat je als “buitenstaander” een frisse blik kunt werpen op de huidige dynamiek van een school, maar ook even in de dynamiek kunt staan en bewegen om in verbinding te blijven.

Ik help in een verandering men de logica te ontdekken over waarom het gaat zoals het gaat. Hoe het nu komt dat de verandering soms zo traag is, waarom het gedrag van ieder individu maar ook zeker de groep mensen zo is, zoals die is. Uiteraard help ik ook hoe je hier dan beweging in kan zetten en daar leiding aan kan geven.

 

Daarnaast betekent een verandering ook vaak een verandering van rollen, rolopvatting, of organisatiestructuur en andere processen die je kunt managen. Daarin adviseer ik en ben ik sparringpartner. 

 

De kracht van mij als expert is dat ik complexe zaken simpel en toegankelijk kan maken en hierover open en transparant communiceer. Uiteindelijk kan ik hiermee mensen helpen in te laten zien dat ze al heel veel kunnen. Ik help mensen zichzelf te vinden, hen het vertrouwen te geven dat ze zelf verder kunnen en in zichzelf te geloven. Te beseffen dat ze zelf keuzes kunnen maken en regie kunnen voeren over hun leven. 

 

Het gaat er mij niet om of ik het kan, ik wil dat mensen in staat gesteld worden het zelf kunnen, dat je al heel veel antwoorden in je hebt, want pas dan kunnen dingen veranderen. Deze zelfkennis in beweging zetten is soms een uitdaging, maar ik krijg hier enorm veel energie van en maak van iedere dag weer een mogelijkheid om mezelf te blijven ontwikkelen.